.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محسن هاشمی در نشست خبری مطرح کرد
فاقد سند بودن نیمی از اراضی دانشگاه آزاد

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به مشکلات حقوقی این دانشگاه گفت: یکی از عمده‌ترین این مشکلات فاقد سند بودن نیمی از اراضی دانشگاه است که باید برنامه ویژه‌ای برای تعیین تکلیف این اراضی انجام شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، محسن هاشمی‌رفسنجانی معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در نشست خبری خود در ساختمان معاونت عمرانی این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد مدتی در زمینه مسایل حقوقی با مشکلاتی مواجه بوده که یکی از عمده ترین این مشکلات فاقد سند بودن نیمی از اراضی دانشگاه است. بر همین اساس یکی از مهمترین اهداف کارگروه حقوقی در همایش معاونین عمرانی دانشگاه این است که برنامه ویژه ای برای تعیین تکلیف این اراضی داشته باشند.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین هدف این نشست ارائه برنامه هفدهمین همایش معاونین عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که در 17 و 18 مهرماه در شیراز برگزار می‌شود، است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره‌ای به پیشینه دانشگاه آزاد، افزود: دانشگاه آزاد از سال 61 فعالیت خودش را با حضور مؤسسین بزرگواری مثل آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مرحوم آیت‌الله سید احمد خمینی فرزند امام راحل آغاز کرد و امروز 30 سال از تأسیس این دانشگاه می‌گذرد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه خاطرنشان کرد: آغاز فعالیت دانشگاه آزاد در زمان جنگ تحمیلی بوده است و در چنین شرایطی کشور با توجه به نیاز به تربیت نیروی انسانی کارآمد اقدام به تأسیس این دانشگاه کرد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به کافی نبودن امکانات دولتی برای فعالیت این دانشگاه، تصمیم بر این شد که اداره این دانشگاه با همت و بودجه خود مردم توسط پرداخت شهریه‌ها تأمین شود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد در ادامه تاکید کرد: تاکنون فعالیت‌های بسیار زیادی در کل کشور و در اقصی‌نقاط مملکت برای دانشگاه آزاد انجام شده است و بر اساس آمار و ارقام موجود صحبت از وجود 480 واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: با این حال حدود 408 واحد فعالیت جدی دارند و تحت عناوین واحدهای بزرگ، واحدهای کوچک، علوم تحقیقات و پردیس‌ها به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه گفت: بر اساس گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد فعالیت‌های عمرانی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند تا به وضوح مشخص شود که این معاونت جزء بخش‌های اساسی و لاینفک دانشگاه آزاد است.با توجه به همین موضوع تمرکزهای جدی در ساخت و سازهای اصلی دانشگاه آزاد صورت گرفته و هم‌اکنون صحبت از 12 میلیون مترمربع فضای دانشگاهی در کل مجموعه دانشگاه آزاد است و وجود چنین فضایی در جهت پیشرفت علم بسیار قابل توجه است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به نظارت کامل این معاونت بر معاونت‌های عمرانی تمام واحدهای دانشگاهی گفت:‌ اغلب فضاهای حال حاضر در دانشگاه آزاد توسط واحدهای عمرانی ساخته شده که تمام این معاونت‌ها زیر نظر معاونت اصلی عمرانی دانشگاه فعالیت می‌کنند و تاکنون سعی بر این بوده بوروکراسی‌های موجود مانع از ساخت و سازها نشوند. لذا همانطور که مسئولین سابق دانشگاه یعنی آقایان جاسبی و دانشجو تصمیم گرفتند ساخت و سازها باید با یک عدم تمرکز صورت بگیرد و در جهت کیفی سازی سطح آموزشی انجام شود.

وی افزود:‌ به جز سایت‌های دانشگاهی که از نظر کمی و کیفی دارایی بسیار ارزشمندی برای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود در حال حاضر این دانشگاه از نظر تجهیزاتی مثل خوابگاه‌ها، کتابخانه‌ها، آمفی‌تئاترها و لابراتوارها نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال حاضر 9 بیمارستان دانشگاه آزاد آماده تحویل و 10 مورد نیز در دست ساخت است و حجم آنها نیز 250 تا 300 هزار مترمربع است.

هاشمی در ادامه گفت:‌ در وضعیت فعلی بیش از 2 میلیون متر مربع ساخت و سازهای دانشگاه آزاد در حال انجام و 16 هزار مترمربع آماده تحویل قطعی است. همچنین یک میلیون و 700 هزار مترمربع  از ساخت‌و سازهای در حال پیشرفت متوسط بیشتر از 50 درصد دارد و ما وظیفه واحدهای عمرانی را آماده‌سازی این امکانات برای قرار گرفتن در اختیار مربیان و دانشجویان می‌دانیم.

وی با اشاره به استانداردهای جهانی فضاهای دانشگاهی تاکید کرد:‌ بر اساس استانداردهای جهانی صحبت از 10 مترمربع فضا برای هر دانشجو است. حال آنکه دانشگاه آزاد 1.5 تا 1.6 هزار مترمربع فضا در اختیار دارد که ما معتقدیم این فضاها به 15 تا 16 میلی‌متر مربع نیز برسد.

هاشمی رفسنجانی افزود:‌ با توجه به هرم جمعیتی ورود به دانشگاه‌ها ممکن است تعداد دانشجویان در سال‌های آینده کمتر شود و در حال حاضر ما به این سمت می‌رویم که تعداد دانشجویان در سطح فوق‌دیپلم و لیسانس با کاهش روبرو شده و علاقه به تحصیلات تکمیلی روز به روز افزایش پیدا کند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاکید میرزاده در ایجاد سیاست کیفی‌سازی در دانشگاه آزاد، تصریح کرد: با حضور دکتر میرزاده در رأس دانشگاه آزاد سیاست کمی‌سازی به سیاست کیفی‌سازی تبدیل شده و سیاست استفاده از فضا برای استفاده از تسهیلات تکمیلی شدت بیشتری گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین همایش معاونین عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد در شیراز گفت: قبل از انتصاب بنده در این پست معاونت قبلی عمرانی و ریاست سابق دانشگاه تصمیم به برگزاری همایش در شیراز گرفته بودند. دوره قبلی این همایش در نجف‌‌آباد اصفهان برگزار شد.

وی افزود:‌ میزان اهمیت این همایش به اندازه‌ای است که در اولین روز حضور بنده در این پست برگزاری این همایش به عنوان اولین بحث مطرح شد و در نهایت برنامه‌ریزی به نحوی انجام شد که این همایش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 17 و 18 مهرماه در شیراز برگزار شود.

معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: پس از انجام برنامه‌ریزی‌ها همایش از جنبه تبلیغاتی خارج شد و بیشتر به صورت تبیین کاری کارگروه‌ها با هدف کیفی‌سازی ساخت و سازها شکل گرفت.

هاشمی با اشاره به تلاش معاونت عمرانی برای استفاده از تحول دانشگاه آزاد برای یک درآمد پایدار اذعان داشت: اصلی‌ترین هدف ما این است که استفاده از اموال دانشگاه آزاد برای یک درآمد پایدار باشد. بنابراین ما به دنبال راهی هستیم که دانشگاه به جز درآمدی که از شهریه‌ها دارد به فکر استفاده از درآمدهای پایدار باشد تا بخشی از هزینه‌های دوره‌های تکمیلی از طریق همین درآمدها تأمین شود.

وی افزود: تشکیل کمیته اقتصادی دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد نیز در همین راستا بوده که درآمدهای جدیدی بر اساس روش‌های دانش‌بنیان به دانشگاه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اساسی‌ترین درآمدزایی کشورها در دنیا از دانش تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار و ارقام در دنیا درآمدزایی از دانش بیشترین پایه را در کشورهای صنعتی دارد. در دانشگاه آزاد نیز این هدف جزء اولویت‌های اصلی قرار گرفته است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به مکان برگزاری این همایش تاکید کرد: از قبل تصمیم بر این بود که همایش در یکی از هتل‌های 5 ستاره شیراز برگزار شود که با حضور رئیس جدید دانشگاه تصمیم بر این شد تا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها همایش در واحد شیراز دانشگاه آزاد برگزار شود. با این حال از آنجایی که لغو قرارداد هتل خسارت سنگینی را بر گردن دانشگاه می‌گذاشت قرار بر این شد که همایش در همان هتل برگزار شود.

معاونت عمرانی دانشگاه آزاد با تشریح محورهای برنامه معاونت عمرانی در این همایش گفت: قصد بر این است که کارگروه‌های فعال از چند جهت کیفی‌سازی مراحل فنی و زیرساختی ساختمان‌ها، سبک‌سازی و کاهش مصرف انرژی، تاکید بر طراحی معماری به صورت ایرانی و اسلامی و همچنین ایجاد یک آرامش فکری در راستای کیفی‌سازی برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: در بعد طراحی سازه و تاسیسات مکانیکی نیز ابعاد مختلف صنعتی شدن را در نظر داریم و به دنبال استفاده از مشاورین معتبر و طراحان قابل قبول در کارگروه‌ها هستیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به حضور مشاوران و سخنرانان همایش اذعان داشت: با دعوت از مدیران و معاونین عمرانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش به دنبال بالا بردن سطح آگاهی آنها در زمینه‌های عمرانی هستیم.

همچنین اساتیدی چون غفوری‌آشتیانی در بحث ریسک سوانح و زلزله، شمس در زمینه مسائل حقوقی اراضی و فلامکی در بحث تحول پذیری مجتمع‌های دانشگاهی، قهرمانی در پدیده‌های ژئوتکنولوژی و دکتر آذر با موضوعیت معماری در هنرهای اسلامی به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی افزود: شرکت پست نیز برای این همایش تمبر یادبودی با عنوان همایش معاونین عمرانی دانشگاه آزاد چاپ کرده است.

هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد گفت: در بحث تجمیع برخی از دانشگاه‌ها خوب عمل کردند و از آنجایی که واحد علوم و تحقیقات نگینی از سایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود فعالیت‌های خوبی در این دانشگاه شکل گرفته است. با این حال به دلیل تغییر مدیریت‌ها در مقاطعی رکودهایی در تکمیل برخی از تجهیزات ایجاد شده است که به زودی تمامی پروژه‌های عقب‌افتاده با حل مسائل مالی دوباره آغاز به کار خواهند کرد.

وی همچنین درباره مقوله هوشمندسازی واحدهای دانشگاه آزاد تاکید کرد: مسئله هوشمندسازی در مترو نیز وجود داشت و ما بر اساس سیستم BMS می‌توانستیم از مرکز کنترل مترو تمام اطلاعات را بگیریم و آنها را روی پنل‌ها مشاهده کنیم.

وی افزود: بر اساس تجربه‌ای که در مترو در این زمینه به دست آوردیم ایجاد سیستم BMS برای دانشگاه‌ها کاری ابتدایی برای ما فرض می‌شود و در دستور کار دانشگاه‌ها نیز قرار دارد. با این حال ما به دنبال ایجاد هوشمندسازی در ساختمان‌های قدیمی نیز هستیم.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به پایداری ساختمان‌های این دانشگاه در حوادث طبیعی تأکید کرد: یکی از آمارهایی که توسط معاونت عمرانی گرفته شده این است که در زلزله‌های 30 سال اخیر 99 درصد از ساختمان‌های واحدهای دانشگاه آزاد پایدار مانده است و حتی در زلزله بم نیز تنها ساختمانی که پایدار مانده بود ساختمان دانشگاه آزاد بود. با این حال برخی از ساختمان‌ها هستند که عمر 30 تا 50 ساله‌ای دارند که ما در تجمیع‌سازی به دنبال فروش آنها و تبدیل به احسن آنها هستیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به پراکندگی ساختمان‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد در سازمان مرکزی 11 ساختمان پراکنده در حوالی خیابان شریعتی و پاسداران دارد و ما معتقدیم این پراکندگی‌ها قابل قبول نیست و یکی از اولویت‌های ما بر این است که واحد مرکزی در یک نقطه متمرکز شود.

وی افزود: بر اساس تعداد کارمندان و کسانی که در دانشگاه آزاد کار می‌کنند کارمندان بین 1500 تا 2 هزار نفر متغیر هستند و با توجه به این حجم جمعیت خریداری و احداث ساختمان جدید را به صلاح نمی‌دانیم و به تازگی به این نتیجه رسیدیم که یکی از ساختمان‌های جدید را برای تجمیع سازمان مرکزی استفاده کنیم. در حال حاضر هتل دانشگاه علوم تحقیقات اصلی‌ترین آلپرتانیز ما برای تجمیع سازمان مرکزی است که در صورت موافقت مسئولان واحد علوم و تحقیقات سازمان به این محل منتقل می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره فاصله زیاد جایگاه شهرداری تهران تا قبول پست معاونت عمرانی دانشگاه آزاد، گفت: به عقیده بنده فعالیت در محیط‌های دانشگاهی سطح بالاتری نسبت به شهرداری دارد و معاونت عمرانی دانشگاه آزاد از شهرداری مهم‌تر است. با توجه به تجربیاتی که در زمینه حمل و نقل شهرداری داشتم می‌توانستم کمک زیادی به این سازمان کنم اما سطح کار دانشگاهی را بسیار بالاتر از این پست می‌دانم. /ف


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.134 seconds.